Bir zamanlar sanatçı adayları için belki de ulaşılması hayal olan Unkapanı Plakçılar Çarşısı (İMÇ) müzik piyasasının dijitale yönelmesiyle sessizliğe büründü. Birkaç yapım şirketinin kaldığı çarşıda bulunanlar eski günleri mumla arıyor.
Bir zamanlar enstrümanını yanına alan pek çok kişi hayalindeki kaseti çıkarmak için Anadolu’dan İstanbul’a yani Unkapanı Plakçılar Çarşısına gelirdi. Eskiden iğne atsan yere düşmeyecek olan çarşı, teknolojinin gelişmesi ve müziğin dijitalleşmesiyle birlikte bugünlerde sessizlik içinde.
40 yıldan bu yana Unkapanı Plakçılar Çarşısı'nda bulunan yapım şirketi yetkilisi Cafer Ateş, eski günleri özlediklerini ifade ediyor. "Eskiden çok yoğun iş vardı" diyen Ateş, şöyle devam etti: "Sohbet etmeye, çay içmeye zamanımız olmazdı. Çünkü o zamanlar ortalama yıllık 100 milyonun üzerinde kaset satılıyordu. Bu yüzden kimse boş duramıyordu. Çarşı her dakika kalabalık olurdu. Cadde gibi bir yerdi burası. Şimdi koridora çıkın bakın, hiç kimseyi göremezsiniz. Tüketim ve üretim tamamen düştü. 2019 yılında alınan bandrol, üretilen CD sayısı 2 milyon civarında. Bütün dünyada CD satışları yükselirken, Türkiye'de düşüyor. Tüketim olmadığı için CD'ler imhaya gidiyor. Türkiye'de 3 tane CD fabrikası vardı. 2 tanesi kapandı, 1 fabrika kaldı. Şimdi 2 milyon üretildi diyoruz ama bu üretilenin de belki 1 milyonu satıyor, 1 milyonu kalıyor. Kalanlar da belli bir süre sonra imha ediliyor. Eskiden burada 10 bin dolar, 20 bin dolar hava parası vermeden dükkan kiralayamazdınız. Şu an çoğu boş ve depo olarak kullanılıyor. Kiralar bin lira. Eskiden hepsi doluydu."
Birçok ünlü ismin ilk albümlerini yaptıklarını ifade eden Cafer Ateş, "Küçük Emrah'ın ilk 4 albümünü biz yapmıştık. Mahsun Kırmızıgül var. Tabii o zaman onlar popüler değildi. Albümler yapıldıktan sonra Emrah ve Mahsun, Türkiye'nin en şöhretli insanlarından oldular" diye konuştu. Müzik piyasasının dijitale yönelmesini de değerlendiren Ateş , "Müziğin dijitalleşmesi güzel ama herkes kendisi yaptığı için bu sefer müzik yozlaşıyor, değişiyor. Her önüne gelen, eline sazını alsın veya almasın herkes artık dijitale ulaşabiliyor. Herkesin akıllı telefonu var. Bir görüntü çekiyor onu sosyal medyaya yüklüyor. Bir kişi şarkı için 50 bin lira harcama yapıyor. Diğer tarafta ise görüntüyü kendi başına çeken ondan daha fazla dinleniyor" dedi.