Sözcü yazarı Çiğdem Toker, kamuoyuna açıklanmayan Kanal İstanbul’un fizibilite raporundaki, kamu özel iş birliği modeliyle Ulaştırma Bakanlığı’nın Yüksel Proje şirketine ihale ettiği proje için yatırımcıya verilecek garantileri yazdı.
Rapordaki “Fener ve tahlisiye (kurtarma) ücretleri”, “Kılavuz hizmet ücreti” ve “Römorkör hizmet ücreti” garantilerini paylaşan Toker, “Öncesinde önemle vurgulayayım: Bu garantilerin, yakın zamanda revize edilip edilmediğini bilmiyorum. Ancak aktaracağım veriler devletin kayıtları altında” notunu düştü.
“Yabancı ticaret gemisi, yabancı yolcu gemisi, Türk bayraklı (kabotaj hariç) gemiler, Türk kabotajında çalışan Türk gemileri fener ve tahlisiye ücretleri gemi net ton değerine göre ABD Doları cinsinden belirlendiğini” yazan Toker, “Garanti için 7.850 net ton ağırlığındaki yabancı bayraklı ticaret gemisi esas alındı” dedi.
“Gemilerde 1.000 GRT'ye (gros ton) kadar 190 ABD Doları. Ek her 100 GRT için de 64 ABD Doları olarak öngörülüyor. ‘Garanti edilen ortalama gemi eşdeğeri’ ise hafta içi geçen ve tehlikeli yük taşıyan 14.000 gros tonluk yabancı ticaret gemisi olarak belirlenmiş” diyen Toker devamında da rapordaki hizmet bedelleri için dikkate alınması istenen koşullar şöyle aktardı:
“Tüm Türk bayraklı gemilerde %20 indirim; cumartesi günleri 12:00'den sonra ve pazar tam gün olmak üzere %50 zamlı tarife; tehlikeli yük taşıyan gemi ve tankerlere %30 zamlı kılavuzluk hizmeti; yolcu tipi gemilere %20 indirimli alacaktır.”
Toker son olarak Kanal İstanbul'dan geçecek gemilerin römorkör kullanma koşulları şöyle tanımlandığını aktardı:
Yazının tamamını okumak için tıklayın.