Daha önce de 'tehlikeli yakınlaşma' oldu

Daha önce de 'tehlikeli yakınlaşma' oldu

Kepçe operatörünün demiryoluna dalarak neden olduğu kaza göz göre göregelmiş. Daha önceki 'tehlikeli yakınlaşmalar' nedeniyle firmauyarılmış. Makine mühendisleri: Yolda hiçbir önlem yok

Önüne iş makinesi çıkan Cumhuriyet Ekspresi’nin birinci vagonu beşyolcuya mezar olurken, demiryolu dün sabah yeniden ulaşıma açıldı.Ancak çevresinde yoğun bir inşaat çalışması olan hattın güvenliğiyleilgili soru işaretleri arttı. Bölgede duble yol çalışmasını yürütenfirmanın daha önce demiryoluna defalarca ‘tehlikeli biçimde’yaklaştığı, TCDD’nin firmayı ‘sözlü’ olarak uyardığı ortaya çıktı.Makine Mühendisleri Odası da bölgede ne Karayolları’nın ne de yol yapanfirmanın önlem aldığını duyurdu. Eskişehir’den 231 yolcusuyla Haydarpaşa istikametine giden CumhuriyetEkspresi önceki gün saat 17.30’da Bilecik’in Bozüyük ilçesiKaraköy-Ayvalı istasyonları arasında ilerlerken, karşısına bir ‘korsanaraç’ çıktı. İddiaya göre bölünmüş yol inşaatında çalışırken 10 günönce izne çıkan arkadaşının yerini alan kepçe operatörü Mehmet SaitYılmaz, ‘kestirme’ diye tren raylarından geçmek istedi. Aynı andakarşıdan gelen tren, paletli iş makinesine çarptı. Kazada treninbirinci vagonundaki yolculardan Aysel İzli (65), Mehmet Öztürk (53),Derviş Havuztekin (24), Turgay Yılmazbaş (21) ile Metin Kürşat Yeşiltan(14) öldü. İki makinist, iki TCDD görevlisi ve kepçe operatörü ilebirlikte 21 kişi yaralandı. Kazayla ilgili olarak dün çarpıcı bir ihmal ortaya çıktı. TCDD’de üstdüzey bir yetkili, bölgede duble yol çalışmasını yürüten MÖN İnşaat veTicaret Ltd.’nin araçlarının daha önce de demiryoluna yakınlaştığını,bu nedenle firmanın uyarıldığını söyledi. Mevzuata göre bu tip çalışmalarda ilgili firmanın ya da işi yaptırankamu kurumunun TCDD’yi bilgilendirmesi gerekiyordu. TCDD yetkilisi, buzorunluluk konusunda “Bir yolda demiryoluna yakın bölgede çalışmayapılacaksa trafiğin önceden yazışmayla kesintiye uğratılmış olmasıgerekir. Bu bölgede herhangi bir yazışma olmamış. En ufak, telefonladahi uyarma yok” dedi. Yetkili, aynı bölgede daha önce böyle bir durumla karşılaşıpkarşılaşılmadığı sorusuna, “Daha önce görüldüğünde şiddetle uyarılmış.Yazılı olarak değil ama bireysel uyarı yapılmış. Demiryoluna yakınmesafede yaklaşmalar olmuş. Bizim gabari diye adlandırdığımız bir bölgevardır. Tren trafiğini tehlikeye sokacak bir alandır. En ufak biryaklaşma dahi olamaz. Böyle bir durumda arkadaşların firmayıuyardıklarını öğrendik” yanıtını verdi. MMO: Karayolları da sorumlu Radikal’in bu iddiaları sormak için aradığı, MÖN İnşaat ve Ticaret A.Şortakları arasındaki Nihat Özbağ, sorulara yanıt vermedi. Kazanın hemen ardından olay yerine teknik bilirkişi heyeti gönderenMakine Mühendisleri Odası (MMO) da yol çalışmalarının hiçbir önlemalınmadan sürdüğünü açıkladı. MMO Yönetim Kurulu Sekreteri Ali EkberÇakar imzalı yazılı açıklamada, karayolu inşaatının demiryoluna paralelgittiği bir bölgede, gerek Karayolları Genel Müdürlüğü’nün ve gerekseyapımcı inşaat firmasının iş güvenliğine yönelik herhangi bir önlemalmadan çalıştığının tespit edildiği kaydedildi. Ayrıca açıklamada,kazanın oluşmasında iş makinesi operatörü kadar, çalışma bölgesindegerekli iş güvenliği tedbirlerini almayan Karayolları Genel Müdürlüğüve firma yetkililerinin de sorumlu olduğunun altı çizildi. Açıklamada yetkililere şu sorular soruldu: “Duble karayolu ve hızlı tren çalışmalarının olduğu bu noktalarayönelik ne tür çalışma yapıldı, bundan sonra neler yapılacak? Bu yolçalışmalarında faaliyet gösteren inşaat firmaları ve taşeronpersonelin, kullandıkları iş makinelerine yönelik eğitimleri, yetkibelgeleri, iş ve sosyal güvenceleri var mı? Meydana gelen bu türolayları inceleyerek nelerin yanlış gittiğini araştıran, olabilecekleriöngören ve risk analizleri yapan çalışmalar var mı?” KESK’e bağlı Birleşik Taşımacılık Çalışanları Genel Başkanı Yunus Akılda “İş güvenliği olmadığı için asıl sorumlu, Ulaştırma Bakanlığı.Operatör 10 gün önce gelmiş, bölgeyi bilmiyor. Paletli araçlar raylarıngenişlemesine ya da daralmasına yol açabilir” dedi. TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman olayı “Bu kaza demir yollarında hiç rastlanmış bir şey değil” diye yorumladı. Karaman, bir gazetecinin, kazanın, kepçenin demir yoluna düşmesi sonucumeydana gelmiş olup olamayacağını sorması üzerine, “Kepçenin düşmesimümkün değil” dedi. Beş kişi savcılıktan serbest Bu arada Hastaneden taburcu edilen Cumhuriyet Ekspresi makinistleriMehmet Çolak, Erol Altıntaş ile Bozüyük-Mekece bölünmüş karayoluinşaatında taşeron firmada çalışan bir mühendis ile iki işçi jandarmaekipleri tarafından gözaltına alındı. İlçe Jandarma Komutanlığı’ndaifadeleri alınan beş kişi daha sonra adliyeye sevk edildi. Kazaylailgili soruşturmayı sürdüren cumhuriyet savcısı ifadeleri aldığı 5kişiyi mahkemeye sevk etmeden serbest bıraktı. (Radikal, dha) Metin bu yıl Anadolu Lisesi’ne gidecekti 14 yaşındaki Metin birinci vagonda öldü, ikinci vagondaki baba Ahmet Turan Yeşiltan kurtuldu. 14 yaşındaki Metin Kürşat Yeşiltan, annesiyle Ankara’da yaşıyordu. Kazasırasında Kocaeli’nin Derince ilçesinde oturan dedesi Ragıp vebabaannesi Münire Yeşiltan’ı ziyaret için Ankara’dan yola çıkmıştı. Yanında yer yoktu Devlet Demiryolları’nda emekli olduktan sonra Trenyolu Bakım OnarımOperatörü olarak çalışmaya devam eden babası Ahmet Turan Yeşiltan’laEskişehir Garı’nda buluştu. Kaza sırasında büyük hasar gören birinci vagonda bulunan Metin’inyanında yer olmadığı için, babasının ikinci vagonda oturduğu, kazaanında en büyük hasarı birinci vagon aldığı için talihsiz gencin buradahayatını kaybettiği belirlendi. Babası ise kazadan yara almadankurtuldu. Talihsiz çocuğun cenazesi dün Derince İstasyon Camii’nde kılınan namazın ardından toprağa verildi. Taksici trende ısrar etti Kaza kurbanlarından 53 yaşındaki Mehmet Öztürk, işçi olarak çalıştığıSümerbank’tan emekli olduktan sonra taksi şoförlüğüne başlamıştı. EşiNuray Öztürk, bir hafta önce İstanbul’da bulunan öğretmen kızıMerve’nin yanına gitmişti. Eşini almak için trenle İstanbul’agideceğini söyleyen Öztürk’e, taksi durağındaki arkadaşlarından birikendisine ait özel araçla gitmesini önerdi. Ancak Öztürk ısrarlararağmen önceki gün son biletlerden birini aldıktan sonra bir arkadaşınıntaksisiyle gara gidip 16.45’te hareket etmek üzere olan CumhuriyetEkspresi’ne bindi.