Mahfi Eğilmez*
Statistic Brain Research Institute tarafından 2016 yılında yapılmış test sonuçlarına göre dünyada insanların zeka düzeyleri IQ testleriyle ölçülmüş ve şu sonuçlar çıkmış.
[i]
Zeka testi (IQ) sıralamasında en üstteki ilk 5 ülke:
Zeka testi (IQ) sıralamasında son 5 ülke:
Türkiye, farklı kurumlarca yapılan testlerde ortalama 88 ile 90 arasında bir IQ düzeyiyle ile orta sıralarda yer alıyor. 90 IQ düzeyi, bu araştırmalara göre ortalama zeka düzeyinin biraz üzerinde görünüyor. Ölçümde kullanılan testler tamamen mantıklı sonuç çıkarmaya dayalı. Dolayısıyla ölçüm biçiminin kültürle, dini inançla ya da subjektif bir konuyla ilgisi yok.
Yapılan araştırmalar zeka düzeyinin gelişimin birçok farklı unsurun etkisi altında olduğunu ortaya koyuyor. Bunlar arasında doğuştan gelen genetik etkiler, iklim ve beslenme koşulları, gelir düzeyi, ailenin öğrenim düzeyi gibi birçok farklı unsur yer alıyor. Bu konuda araştırmalar yapan iki bilim insanı Richard Lynn ve Tatu Vanhanen’in araştırmalarına göre IQ düzeyini insanların taşıdıkları genlerden beslenmeye kadar birçok unsur etkilese de belirleyici etki eğitim sisteminden geliyor.
[ii]
Dünyada son 20 yılda eğitim – öğretimde bilimi öne alarak buluşlara ve dolayısıyla teknolojik ilerlemeye imza atan ülkelerin IQ testlerinde ilk sıralarda yer alması bize bilime dayalı eğitim – öğretimin ne kadar önemli olduğunu gösteriyor (Almanya IQ testi sonuçlarında uzakdoğu ülkelerinin hemen arkasından geliyor.)
Çeşitli kuruluşlarca yapılan IQ test sonuçları sıralamalarında Katar, Mısır, İran, Fas, Endonezya gibi müslüman ülkelerin ortalama IQ skorları Türkiye’den daha düşük düzeye sahip bulunuyor. Müslüman ülkeler içinde Türkiye’den yukarıda tek ülke Malezya. Onun ortalama IQ düzeyi de 92 puan.
Bu özet değerlendirmeden çıkan bir tek sonuç var: Türkiye, öğretim sistemini, ilkokuldan başlayarak, tümüyle bilimsel temellere oturtmadıkça ve bunu yaparken özgür, sorgulayıcı bir ortam yaratmadıkça, okul sayısını artırarak, her semte bir üniversite açarak ortalama IQ düzeyini yükseltemez, IQ düzeyini yükseltemezse buluş yapamaz, buluş yapamazsa da dünyada iddialı ekonomiler arasında yer alamaz.