Eğitim Reformu Girişimi’nin Eğitim İzleme Raporu 2019’un üçüncü dosyası “Öğrenciler ve Eğitime Erişim” açıklandı.
Rapora göre, özellikle ortaöğretim kademesinde devamsızlık hâlâ büyük sorun teşkil ediyor. Bir önceki yıl ile kıyaslandığında 2018’de 20 gün ve üzeri devamsızlık yapan öğrenci oranı mesleki ve teknik ortaöğretimde yüzde 39.8’den 44’e, Anadolu imam hatip liselerinde yüzde 32.2’den 36’ya çıktı.
Diyanet İşleri Başkanlığı’na bağlı 4 - 6 yaş kursları ile belediyelerce ve derneklerce açılan kreşleri kapsayan toplum temelli kurumların sayısı, son üç yılda hızla artarak 2018-19’da 2 bin 560 oldu; 2017-18’e göre yüzde 16.4 arttı. Öte yandan Türkiye’de 3 - 5 yaş net okullulaşma oranı 2018 - 2019’da yüzde 44.05 oldu. Bununla birlikte bu artış Türkiye’yi OECD ortalaması olan yüzde 87’ye yaklaştıramadı.
Erkeklerin okul öncesinde 5 yaş net okullulaşma oranı ise kızlardan yüzde 2.1 daha yüksek. Kızlar ve erkekler arasındaki farkın en yüksek olduğu kent ise erkeklerin okul öncesinde 5 yaş net okullulaşma oranının kızlardan yüzde 5.5 yüksek olduğu il, Tunceli.
Ayrıca yine rapora göre, Türkiye’de okul öncesi eğitimde öğretmen başına düşen öğrenci sayısının OECD ortalamasına gelmesi için var olan durumda 18 bin 868 öğretmene ihtiyaç duyuluyor ve 2020’de 5 yaş için okul öncesinde yüzde 100 net okullulaşma sağlanması için bu sayıya ek olarak 14 bin 175 öğretmene daha ihtiyaç duyulacağı tahmin ediliyor.
Verilerde eğitimden erken ayrılma oranı düşüş gösterse de çocuklar özellikle 9. sınıfta olmak üzere ortaöğretim boyunca eğitim dışına çıkmaya devam ediyor.