'Elektirkli otonun Apple ve Swatch’ı olacağız'

'Elektirkli otonun Apple ve Swatch’ı olacağız'
Ünlü Türk tasarımcı Murat Günak’ın Mindset adıyla prototipiniortaya koyduğu elektrikli Türk otosunun üretimine dönük “güçbirliği”netleşti. Günak’ın hayalindeki elektrikli Türk otomobilinin üretiminin“yaratıcı ortağı” Alphan Manas oldu. 8 Türk girişimcinin desteklediğiikili 2011’de dünya devlerinden önce 3 elektrikli otoyu vitrineçıkaracak.

BİRİDeniz Taksi, İddaa, OGS ve Bilyoner.com gibi projeleri yaratıp devletemilyarlarca dolarlık gelir kapısı açan ünlü Türk fütürist Alphan Manas.Diğeri Ford, Peugeot, Mercedes ve Volkswagen Grubu’nda etkin rol almışdünyaca ünlü Türk tasarımcı Murat Günak. Bu iki önemli isimBaşbakan Erdoğan’ın da desteğini alarak dünya otomotivine Türkiye’denbüyük bir imza atmaya hazırlanıyor. Türkiye’nin kendi alanlarında ikiönde gelen ismi, ilk elektrikli otomobili hayata geçirmek için güçbirliğine gitti. İşbirliklerini ‘yaratıcı ortaklık’ olarak adlandıranbu ikili 2011’de piyasaya 3 yepyeni elektrikli otomobil sunacak. 8 Türkgirişimcinin de destek verdiği Günak ve Manas’ın hedefi dünyadevlerinden önce bu işi başarmak.

Mindset’i unutun

Murat Günak ve Alphan Manas’la oluşturdukları işbirliğiyle gerçekleşecek müthiş projeyi konuştuk. Günak, öncelikle “İlk başta Başbakan Erdoğanındenediği ve gündeme yerleşen Mindset projesini tamamen unutun.Geliştireceğimiz projenin Mindset’le ilgisi yok” mesajı verdi.

3 elektrikli model

Mindset’insadece bir prototip ve şov otomobili olduğunu belirten Günak, gerçekprojenin halkın ulaşabileceği maliyette elektrikli otomobilleri vitrineçıkarmak olduğun bildirdi. Günak, şunları söyledi: “Mindset, fiyatıylaüst sınıf bir otomobil. Biz bu araçla hem hükümete hem de dünyakamuoyuna elektrikli bir araçta neler yapabileceğimizi net şekildegösterdik. Şimdi ise hem Başbakan’ın hem de Yatırım Ajansı’nındesteklediği 3 farklı elektrikli araçtan oluşan gerçek proje üstündeçalışıyoruz.”

Fiyatı 15 bin Euro

Günak, sanayidevrimini ve otomotivde markalaşmayı kaçıran Türkiye’yi yeni otomotivçağında söz sahibi yapabilecek projenin ayrıntılarını şöyle anlattı:“Projemiz küçük sınıfta 3 kişilik bir otomobil, 4 kapılı bir aileotomobili ve küçük hafif ticari araçtan oluşuyor. Başbakan Erdoğan ’lagörüşmenin ardından çalışmalara hızla başladık. B sınıfındaki küçükaracın yaklaşık 15 bin Euro, aile otomobilin fiyatının ise 30 bin Euroolması için çalışıyoruz. Araçların prototipleri 2010’da ortaya çıkacak.Piyasaya 2011’de sunmak istiyoruz.”

Önce biz satışa sunacağız

AlphanManas da şunları dile getirdi: “Günak, projelerin başında. Ben ise dahaönceki tecrübelerimi kullanarak işin altyapısını, finansmanınıçözeceğim. Hayalimde hep uçaklar ve otomobiller vardı. Uçak projemolmadı ama otomobili başaracağız. İkimizin de en büyük hedefielektrikli otomobiller konusunda hergün yeni açıklama yapan büyükotomotiv üreticilerinden önce Türk malı elektrikli otomobilleri piyasasunmak.”

Konuşan değil, ilk yapan biz olacağız

Alphan Manas, dünyada otomotiv sektörünün geleceğinin artıkelektrikli otomobillerde olduğu konusunda ortak görüş oluştuğunubelirterek şunları söyledi: “Çok değil kısa bir süre önce hibridotolardan, hidrojene geçileceği ve elektrikli otonun bu süreçte sadecekısa bir geçiş olacağı düşünülüyordu. Şimdi ise sadece pil teknolojisiiçin sektör yılda 1 milyar dolardan fazla Ar-Ge yatırımı yapıyor.Otomotiv dünyasında bir panik havası hakim. Herkes elektrikli araçtansöz ediyor ama ortada bir şey yok. Yapabilenlerin sayısı çok az. Bizdekonuşan değil, bunu herkesten önce ilk yapan olmak istiyoruz.”

Rekabet sorunumuz yok, herkes aynı süpermarketi kullanacak

Otomotiv dünyasının tarihinin yeniden yazıldığını vurgulayan MuratGünak, şunları dile getirdi: “Şu anda hiçbir firma elektrikli araçkonusunda birbirinden önde ya da geride değil. Herkes eşit şartlarasahip. Geçmişiniz altyapınız ne kadar kuvvetli olsa da, elektrikliaraçta yüzde 70 dışarı bağımlısınız. Bu araçların parçalarının çoğunudışarıdan almak zorundasınız. Bu bize avantaj sağlıyor. Büyük küçükherkes elektrikli araç konusunda aynı süpermarketten alışveriş yapıyorve yapacak. Dev firmalar ellerindeki güce bağlı olarak kendimarketlerini kullanıyordu. Elektrikli araç teknolojisinde dünyada çokfazla sayıda firma yok. Dolayısıyla hiç kimseyle rekabet konusundasorunumuz yok.”

Adı önemli değil, Türk malı olduğu bilinecek

Murat Günak, “Otomobillerin ismi ne olursa olsun, herkes bunun Türkmalı olduğunu bilecek” derken, Alphan Manas, “Elektrikli otomobilteknolojisi konusunda çalışan, faaliyet gösteren daha önce yola çıkmışfirmalar var. Dolayısıyla biz her türlü gelişmeden, bu işi yapanfirmalardan yararlanacağız. Baştan yaratma gibi bir kaygımız yok. Zatenşu anda yol almış Türk firmalar da var. Onların desteğini de alıyoruz”dedi.

Devletten parasal destek istemiyoruz

Türk otomotiv tarihini değiştirecek proje için devletten parasaldestek beklemediklerini kaydeden Alphan Manas, şöyle konuştu: “Zaten 50milyar dolarlık cari açığın olduğu dönemde böyle bir destek beklemekhaksızlık olur. Devletten tek beklentimiz dünyada elektrikli araçlarayönelik verilen teşvikler. O da vergi desteği ve elektriği şarj etmenoktalarında ayrı bir sayaç koyarak, farklı tarifelendirme yapmaları.Bu sadece bizim için değil, elektrikli araç üretecek herkes içingeçerli olmalı.  Başbakan’ın ve Yatırım Ajansı’nın bu projeye büyükdesteğini görüyoruz.”

Otonun Apple ve Swatch’ı olacağız

Tasarımlar konusunda önemli yol alan Murat Günak, geliştireceklerielektrikli otomobillerin bir yaşam stili yaratacağını, insanlarınzevkle ve eğlenerek kullanacakları araçlar olacağını söyledi. Günak,“Bugün Apple (Macintosh) bilgisayar dünyasında nasıl farklı veeğlenceli bir yere sahipse biz de aynen öyle olmak istiyoruz. Diğertaraftan Swatch nasıl pahalı saatlerin arasından sıyrılıp, düşükmaliyetle dikkat çekici modeller yaptıysa biz onu da yapmak istiyoruz”diye konuştu. Alphan Manas, “Çok müşteri kazanmak istiyoruz. Amacımızsadece Türkiye ve çevre ülkeler değil. Tüm dünyayı hedefliyoruz.Müzelik otomobil yapmayacağız. Herkesin severek kullanacağı, keyifalınan otomobiller planlıyoruz” dedi.

Büyük yatırım fonlarla gelecek

Alphan Manas, projenin finansman yöntemini şöyle anlattı: “Biz 5milyon dolarlık yatırımla prototipleri oluşturup, otomobilleri seriüretime hazır hale getireceğiz. Bu noktadan sonra seri üretim içinbüyük finansman gerekiyor. Bunun için farklı bir yol deneyeceğiz.Türkiye’de otomotiv sektörünün alışık olmadığı bir yatırım modeli bu.Bu konuda çok tecrübem var. Borsada girişimci şirket olarak halkaaçılacağız. Bu sayede büyük fonların desteğini alabiliriz. Yatırım içinişadamlarının ayağına gidip para istemeyeceğiz. Kapılarımız açık amaböyle bir beklentimiz yok.”

Devrim ve İmza gibi olmayacağız

Murat Günak ve Alphan Manas, vizyonlarını kısa sürede gerçeğedönüştürmek istediklerini ve bunun için her türlü donanıma sahipolduklarını vurguladı. İkisinin de rahatsız olduğu nokta, Devrim veİmza projelerine benzetilmek. Günak ve Manas bu konuda şunları dilegetirdi: “Bazıları Devrim’in çıktığı tarih olan 29 Ekim’de üretilmesigerektiğini söylüyor. Devrim, kısıtlı bir süre verildiği içinaksilikler yaşanan bir projeydi. İmza ise sadece prototipti ve gerçeğedönüşmedi. Biz herkesin yakın zamanda şahit olacağı bir projeninpeşindeyiz. Bizimki gerçek bir proje.”