Havacılık sektöründe pandemi sonrası hızla normale dönmeye başlayan taleple birlikte oluşan pilot açığı nedeniyle başta Kuzey Amerika ve Körfez ülkeleri olmak üzere yurtdışından Türk pilotlara önemli talep oluştuğu belirtilirken; Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) Türk pilotların yabancı havayolu işletmelerine geçişini zorlaştıran bir düzenlemeye gitti.
Buna göre, ilgili genelge ile uçuş ekiplerinin yurtdışındaki bir havayoluna geçişinde gerekli olan uçuş lisansının doğrulama işlemi için pilotların ayrılacağı havayolu şirketinin rızası olmaması halinde en az 6 ay bekleme süresi getirildi.
Gelişmenin ardından Ulaştırma Bakanlığı, Çalışma Bakanlığı ve SHGM’ye yazılı itirazda bulunan Türkiye Sivil Havacılık Sendikası (Hava-İş) 19 Temmuz’da ise Ulaştırma Bakanlığı ve SHGM yetkilileriyle bir araya gelerek çekincelerini bildirecek.
SHGM, 24 Haziran tarihli genelge ile “ekip geçişleri hakkında” bazı düzenlemelere gitti. Genelge ile getirilen değişiklikler 5 Temmuz’da tebliğ edildi.
Ekip Geçişleri Genelgesi’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Genelge’ye göre, lisans sahibi uçuş ekipleri (pilotlar) Türkiye’de bağlı bulundukları havayollarının muvafakatı olmadan ayrılıp yabancı havayollarına geçmek isterlerse, asgari 6 ay süreyle doğrulama başvuruları kabul edilmeyecek.
Eğitim bedeli borcu gibi mükellefiyetleri bulunan pilotların ise bu yükümlülüklerini yerine getirene kadar doğrulama işlemleri yapılmayacak. Bir pilotun yurtdışında bir havayoluna geçiş yapabilmesi için lisansının, lisansı düzenleyen ilgili sivil havacılık otoritesi tarafından doğrulanması gerekiyor. Bu işlem “verification” olarak adlandırılıyor.