İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Meclisinde, Sefaköy-Beylikdüzü-TÜYAP raylı sistem hattı projesi için 925 milyon 396 bin 200 dolar, artı KDV ve sigorta primi tutarında dış borçlanma talebine onay verildi.
İBB Meclisi kasım ayı toplantısı üçüncü oturumu, Meclis 2. Başkanvekili Ömer Faruk Kalaycı başkanlığında Saraçhane'deki belediye binasında yapıldı.
Mecliste, İBB Mali Hizmetler Daire Başkanlığı Finansman Müdürlüğünün 18,5 kilometre uzunluğunda ve 10 istasyondan oluşacak Sefaköy-Beylikdüzü-TÜYAP raylı sistem hattı projesi için 925 milyon 396 bin 200 dolar artı KDV ve sigorta primi tutarında dış borçlanma talebi gündeme geldi.
Plan ve Bütçe Komisyonu, İBB'nin borç tutarının borçlanma haddini aşması sebebiyle bu miktarda dış borçlanma yapılabilmesi için borçlanmanın çok taraflı yatırım ve kalkınma bankaları ile yabancı devlet kuruluşlarından doğrudan ve İller Bankası Anonim Şirketi aracılığıyla yapılması şartıyla borçlanmayı uygun gördü.
Belediye Meclisi İyi Parti Grubu Sözcüsü ve Ulaşım ve Trafik Komisyonu üyesi Dr. Suat Sarı, şunları söyledi:
"Bu hat yaklaşık 18 kilometre ve 10 istasyondan oluşuyor ama bu hattın en önemli özelliği; 3,5 milyon insanı ilgilendiren şehrin bu kısmına bugüne kadar bu nevi yatırımların ne yazık ki yapılmamış olması. Bu açıdan önemli hatlardan biri ve burada Avrupa İmar Kalkınma Bankası (European Bank for Reconstruction and Development- EBRD) ile 100 milyon euroluk bir kredi anlaşması yapıldı. Ama diğer metro işlerinde olduğu gibi altyapı genel müdürlüğüne sürekli projeler gitti geldi, en sonunda aklın yolu bir ve bu onaylandı. Marmaray hattına entegre olacak, Kabataş-Mahmutbey hattına entegre olacak, Bahçeşehir Esenyurt hattına entegre olacak çok önemli bir hat burası ve 925 milyon dolarlık bir kredi söz konusu. Burada en önemli şeylerden biri, burada biz bu kararları alıyoruz gönderiyoruz ama Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı'nda bu iş takılıp kalıyor. İşte iki seneden beri bu kentin en önemli ihtiyaçlarından biri, 2017'de o iptal edilen yedi tane metro hattı sebebiyle bu kent dört yıl metrosu yapılmayan duruma geldi.”
İBB AK Parti Grup Başkanvekili Tevfik Göksu söz alarak olayın ibretlik olduğunu belirterek, "İBB Başkanı 16 Ocak 2022’de tweet atıyor. ‘Finansman hazır, yatırımcısı hazır, projesi hazır, engelliyorlar’ diyor. Finansmanın, yatırımcın hazır ise bugün niye 925 milyon dolarlık borçlanmayı getirdin? Projen hazırdı da niye başlamadın? Neden 10 ay sonra getirdin. İstanbul’u yalanlarla yöneten bir yönetim yakışmıyor. İbretlik bir sahne. Ocak ayında attığı tweetin borçlanma kararını bugün 10 ay sonra veriyoruz” diye konuştu.
CHP Grup Başkanvekili Doğan Subaşı da söz alarak şöyle konuştu:
"Rahmetli Topbaş’ın 2008 tarihli demeci var. Beylikdüzü’ne metro ve metrobüs sözü veriyor. Metro ihalesinin son aşamaya geldiğini söylüyor. 14 yıl önce ihale son aşamaya gelmişti. 14 yıl gecikmeden sorumlusunuz. Bu gecikmeyi örtmek için ibret sahnesi diyorsunuz. Metrolar dış kredi ile yapılır. Dış krediler de Cumhurbaşkanlığı onayına bağlı. 2021’de ön kredi anlaşması yatırım bankası ile yapıldı. Bu niyet beyanıdır. Kredisi o anlamda hazır. Dosyası meclis gündemine eylülde geldi. 10 ay diye bir şey yok. Meclisten geçti şimdi Cumhurbaşkanlığından o imzayı bekliyoruz. Hayırlı olsun.”
İBB İyi Parti Grup Başkanvekili İbrahim Özkan ise şunları söyledi:
"Buradan kabul edilerek geçirilen maddelerin birçoğu Cumhurbaşkanlığında bekletiliyor, buradan geçse de orada engelleniyor. Tevfik Göksu Bey, İstanbul için önemli bir konuya ‘evet’ dediklerini söylüyor. Ben de bugünkü bu onayı müjde olarak vermek isterdim ama 300 otobüs için 90 milyon Euro'yu onaylamayanların 925 milyon doları onaylayacaklarını zannetmek tek kelimeyle amiyane tabirle saflıktır. Bütçesi hazır demek, kasada parası var demek değildir. Uluslararası literatürde uluslararası projelerin finansmanı için ön görüşmeler yapılabilir. İBB’yi teslim aldığımızda Cumhuriyet döneminde ilk defa merkezi idareden gelen pay, 23 Haziran seçimlerinden önce apar topar tüketilmiş, 1 milyar küsur TL harcanmıştı. Kasasında 5 milyon TL bırakılan bir belediyenin bütçesi hazır olabilir mi?”
Konuşmaların ardından borçlanma talebi oybirliğiyle İBB Meclisi'nden geçti.