İstanbul 112 Acil Çağrı Merkezi'ne 2022'e gelen 17 milyon 353 bin 424 çağrının yüzde 68,12'sini asılsız ihbarların oluşturduğu ortaya çıktı.
İstanbul 112 Acil Çağrı Merkezi Müdürlüğü'nden alınan bilgiye göre, 2022'de çağrı merkezine 17 milyon 353 bin 424 çağrı geldi. Bunlardan 5 milyon 531 bin 423’ü vakaya dönüşürken, vakaya dönüşmeyen çağrı adedi 11 milyon 822 bin 1 oldu. Böylece gelen aramaların yüzde 31,88'i vakaya dönüşürken, yüzde 68,12’si asılsız çıktı.
Çağrılarla ilgili değerlendirmede bulunan İstanbul 112 Acil Çağrı Merkezi Müdürü Feyza Emin, 2022’de acil çağrı merkezlerinin yoğun şekilde görevlerini icra ettiklerini belirtti.
112 Acil Çağrı Merkezi’nde İçişleri Bakanlığı çatısı altında yedi kurumun görev yaptığını ifade eden Emin, ihbarlar doğrultusunda gerekmesi halinde bir veya birden fazla kurumun koordinesinin sağlanabildiğini kaydetti.
Çağrıların büyük bir bölümünün asılsız ihbarlardan oluştuğunun altını çizen Emin, şöyle konuştu:
“Asılsız çağrılarda bir mükerrer çağrılar var, bir de anonsta kapanan yani daha anonsu dinlerken kapanan çağrılar var. Bunlar muhtemelen deneme amaçlı. Onlar da asılsız çağrı olarak nitelendiriliyor. Yabancı uyruklu vatandaşlarımız sadece telefonları çalışıyor mu çalışmıyor mu sim kartı taktıklarında, çocuk aramaları, yaşlı vatandaşlarımızın arayıp biraz sohbet etmek istemeleri, telefon sapıkları…
Onun dışında, ‘Elektrik, su, doğal gaz faturalarını nerede yatırabiliriz, kesildi.’ O tarzda veya askere gidecek, ‘Kaç günüm kaldı nereye sorabilirim?’, Milli Eğitim Bakanlığı'yla alakalı, ‘Şu okul nerededir bana söyleyebilir misiniz?’ ya da sağlıkla alakalı, ‘Randevu alma hattı olarak nereye başvurabilirim?’… Bugün bir çağrı geldi, komşusuyla tartışıyor, ‘Ne yapabilirim nereye başvurabilirim?’ Bir de 'termometresi evde kırılmış nereye atabilirim?'. Bu tarzda bunlar da asılsız çağrıya giriyor.”
Çağrı merkezinde bin 500 personelin görev yaptığını ifade eden Emin, 24 saat esasına göre kesintisiz olarak vatandaşa hizmet verildiğini belirtti.
Asılsız aramalar nedeniyle 112 Acil Çağrı Merkezi’nin gereksiz meşgul edildiğini dile getiren Emin, bu durumun saniyelerin bile önem arz ettiği durumlarda gecikmelere neden olabildiğini anlattı. Vatandaşları bu konuda duyarlı olmaya çağıran Emin, “Biraz sağduyu gerekiyor. Çünkü bu, vatandaşın can ve mal kaybına yol açıyor. Birkaç saniyede belki ambulans, emniyet oraya yetişememiş durumda oluyor. Yani saniyelerle boğuşuluyor” diye konuştu.
Emin, asılsız çağrıların yüksek olması nedeniyle çağrı alan personelin motivesinin düşmemesi için İçişleri Bakanlığı birlikteliğiyle zaman zaman çeşitli eğitimlerin verildiğini vurguladı. Gereksiz çağrıların ek bir iş yükü oluşturduğunu aktaran Emin, vatandaşlara daha iyi hizmet verilebilmesi için kullanılan sistemlerin de düzenli olarak güncellendiğini anlattı.
Vatandaşların 112’yi acil durumlar için araması gerektiğini vurgulayan Feyza Emin, “Lütfen olur olmaz gereksiz bilgi danışma gibi şeylerde veya hattı çalışıyor mu çalışmıyor mu bunu deneme amaçlı aramasınlar” dedi. (AA)