Akademisyenlerin İstanbul trafiğinin son 5 yıllık verilerini analiz eden raporu yayınlandı. Buna göre trafik 2019 yılında bir önceki yıla oranla 3.7 kilometre yavaşladı. Her gün trafikte 70 dakika kaybedildiği belirtildi. Bunun yakıt maliyetinin akşam saatlerinde 25.14 lira seviyelerine yükseldiği belirlendi.
Milliyet'ten Mert İnan'ın haberine göre Bahçeşehir, Dokuz Eylül ve Yeditepe üniversitelerinden akademisyenler, İstanbul trafiğini 5 yıl boyunca izleyip hareketlilik rejimini raporladı. “İstanbul Trafik Otoritmi” isimli bu rapor 4 bin kilometrelik şehir içi yol ağı üzerindeki sürüş hızlarını, yoğunlukları, gecikme ve kayıpları ele alıyor.
Çalışmanın 2018 sonuçlarına göre geçen yıl araç yoğunluğu nedeniyle kent genelindeki, hız ortalaması 3.7 km yavaşladı. İstanbul’un 120 farklı ana arterinde sabah ve akşam saatlerinde ölçülen trafik verilerine göre, yoğunluk nedeniyle araç başına en düşük akaryakıt zararımız 6 lira oldu.
Rapora göre 2017’de İstanbul trafiğinde ortalama sürüş hızı saate 32.8 km iken, aynı rotalar, aynı zaman dilimlerinde 2018’de 29.1 km hıza geriledi. İstanbullu sürücüler, bir önceki yıl aynı sürede varacağı yerden 3.7 km daha geride kaldı. İstanbul trafiğinde hareket edenlerin bir önceki yılda aynı süre içerisinde aldıkları mesafe ise 4 km daha azaldı.
Trafik akış hızı hafta sonları da 28 km’den 23 km’ye gerilerken, kayıp saatte 5 km olarak ölçüldü. 2018 yılında sabah yola çıkanlar trafikte ortalama 23 km/saat hızla hareket ederken, akşam trafiğinde ise hareket hızı 18 km/saat oldu. Sürücülerin kent içi arterlerde yaptıkları seyahatlerde trafik yoğunluğunda kaybettikleri yakıt tutarı ortalama seyahat sürelerine ve 2018 yoğunluk verilerine göre seyahat başına yaklaşık 15 lira oldu. Sabah saatlerinde 19.68 lira olan bu tutar, akşam saatlerinde 25.14 lira seviyesine yükselirken, öğlen 15.71 lira olarak gerçekleşti. Trafiğe takılan her bir çalışan megakentte 70 dakikasını yolda kaybederken, İstanbul’un günlük zaman kaybı toplamı ortalama 4 yıllık mesaiye denk geldi.
İstanbul trafiğinin en yoğun olduğu güzergahların başında Altunizade-Mecidiyeköy geliyor. 2018 boyunca yüzde 77 yoğunluk yaşanan 7.5 kilometrelik güzergahta sürücülerin ortalama hızı 16.5 km olarak hesaplandı. 6 dakikada gidilmesi gereken mesafe, yoğunluk nedeniyle 26 dakikada geçilirken, araç başına ortalama kayıp ise en az 6 lira olarak hesaplandı.
Cevizlibağ-Avcılar arası 18.9 km’lik hatta yıl boyu yoğunluk ortalama yüzde 71 olarak tespit edildi. Trafik açık olduğunda 14 dakikada gidilen mesafe, sabah ve akşam saatlerinde 50 dakikada ancak katedildi. Araç başına ortalama maddi kayıp ise en az 12 lira olarak hesaplandı.
Bakırköy-Mecidiyeköy arasındaki zaman kaybı 43 dakika, araç başı yakıt kaybı ise 15 lira oldu. 11 dakikada gidilen yol, yoğunluk nedeniyle sabah ve akşam saatlerinde 55 dakika sürdü.