Katar Askeri Hava Aracı ve Destek Personeli’nin Türkiye'de geçici konuşlanması konusundaki teknik düzenleme Resmî Gazete'de yayımlandı

Katar Askeri Hava Aracı ve Destek Personeli’nin Türkiye'de geçici konuşlanması konusundaki teknik düzenleme Resmî Gazete'de yayımlandı

Katar Askeri Hava Aracı ve Destek Personeli’nin Türkiye'de geçici konuşlanması konusundaki teknik düzenleme Resmî Gazete'de yayımlandı. 15 Eylül tarihli Resmî Gazete'nin mükerrer sayısında, "2 Mart 2021 tarihinde imzalanan ve 7386 sayılı kanunla onaylaması uygun bulunan ekli “Türkiye Cumhuriyeti Hükûmeti ile Katar Devleti Hükûmeti arasında Katar Askeri Hava Aracı ve Destek Personeli’nin Türkiye Cumhuriyeti topraklarında geçici konuşlanması konusunda teknik düzenlenme”bin onaylanmasına, 9 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 2. ve 3. Maddeleri gereğince karar verilmiştir." denildi. 

Düzenlemede şunlar kaydedildi:

*Gönderilen hava araçları ve personelinin TC Genelkurmay Başkanlığı tarafından müsaade edilen üs ve bölgelerde geçici konuşlanma süresi her iki tarafın yetkili makamlarının onayı ile belirlenir.

*Bu teknik düzenleme kapsamında ev sahibi ülke tarafından kabul edilecek personel ve hava aracı sayısı önceden koordine edilerek ev sahibi ülkenin imkanlarına göre ev sahibi ülke tarafından belirlenir, ancak gönderen ülkenin konuşlanacak hava aracı sayısı 36’dan, gönderilen personel sayısı 250’den fazla olamaz.

*Ev sahibi ülke, gönderen ülke personelinin eğitimi amacıyla havaalanının ve hava sahasının kullanılmasına müsaade eder.

*Katar hava araçlarının Türk hava sahasında icra edilmesi planlanan eğitim uçuşlarınında, diğer Türk hava sahasını kullanan uçuşlardan ayırt ediciliğinin sağlanması amacıyla KAT /TRA/20/ 001 ile başlayan DDUİ numaraları kullanılır.

*Gönderen ülke askeri hava araçlarının tüm faaliyeleri ev sahibi ülkenin yetkili makamlarının ön onayına tabidir. Gönderen ülke personelinin harbe hazırlık amacıyla icra edeceği eğitim uçuşları eve sahibi ülke üs /meydan komutanı ile önceden koordine edilir.

*Bu teknik düzenleme kapsamında faaliyette bulunan personel uluslararası ve ev sahibi ülke uçuş kurallarına, hava sahası koordinasyon usullerine ve NOTAM’lar uymakla yükümlüdür.

*Ev sahibi ülke daha önceden gönderen ülkeye tahsis edilmiş hava sahasını ve gönderen ülke uçağının rotasını değiştirme veya faaliyetini iptal etme yetkisine sahiptir.

*Gönderen ülkenin Türkiye içerisinde icra edeceği eğitim uçuşları mümkün olabildiğince ulaştırma görevleri sırasında icra edilir. Bu kapsamda gönderen ülke konuşlandıracağı hava ulaştırma araçlarının ev sahibi ülkenin askeri ekipmanlarını, malzemelerini, tehlikeli maddelerini, mühimmatını, personelini veya insani yardım malzemelerini Türkiye içinde ve dışında taşınma ve havadan atma /atlama amacıyla kullanılmasına müsaade eder.

*Ev sahibi ülkenin desteğe ihtiyacı olması durumunda eğer gönderen ülkenin yetkili makamları tarafından uygun bulunursa, gönderen ülkenin envanterinde bulunan  diğer hava ulaştırma araçlarının ev sahibi ülkenin askeri ekipmanlarını, malzemelerini, tehlikeli maddelerini, mühimmatını, personelini ve insani yardım malzemelerini Türkiye içinde ve dışında taşınması amacıyla kullanılmasına müsaade eder.

*Gönderen ülke uçağı, konuşlanılan ev sahibi ülke hava üssünden, meydanından hareket eder. Ancak, gönderen ülke uçağı ev sahibi ülke ile koordine ederek eğitim, tatbikat veya malzeme nakli için geçici olarak başka bir hava meydanı ya da üssü kullanabilir.

*Gönderen ülkenin ulaştırma uçağı sortilerinde, ev sahibi ülkenin yönetim kural ve düzenlemelerine göre icra edildiğini gözetlemek üzere, kokpitte bir gözlemci ev sahibi ülke ulaştırma pilotu bulunur. Gözlemci pilot, gönderen ülkeye daha önceden tahsis edilmiş hava sahasını  veya gönderen ülke uçağının rotasını görevin gerektirdiği hallerde değiştirmeye yetkilidir.

*Benzer şekilde, gönderen ülke, ev sahibi ülkenin ulaştırma uçağı sortilerinde, taşınan ev sahibi ülke malzemesi ve ev sahibi ülke personeli ile ilgili Türk Hava Kuvvetleri Birliği Sistemleri konusunda idari işleri yürütmek amacıyla bir ev sahibi yükleme teknisyeni bulundurur.

*Yukarıda belirtilen hususların uygulama usullerine yönelik ihtiyaç duyulması halinde bir Standart Harekât Usulleri dökümanı düzenlenir.

*Gönderen ülkenin, ev sahibi ülkede eğitim ulusu maksadıyla muharip jet uçaklarını da konuşlandırması durumunda bu uçaklarla icra edeceği eğitim uçuşlarında, uçusun ev sahibi ülke hava sahası yönetim kural ve düzenlemelerine göre icra edildiğini gözetlemek üzere kolunda uçan bir ev sahibi ülke hava aracı planlanır. Muharip jet uçağı uçuş usulleri ile ayrı bir SHU dökümanı düzenlenir.

*Gönderen ülkenin uçaklarında bulunan foto, keşif, istihbarata yönelik elektronik teçhizat, sensörler ev sahibi ülke müsaade vermediği sürece Türk hava sahasında kapalı konumda bulundurulur.

Düzenlemenin devamı için tıklayın