Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, 4'üncü sınıf öğrencileri arasında yapılan Başarı İzleme Araştırması'nın eğitimde MR çekebilmek için yapılan onlarca araştırmadan biri olduğunu söyledi. Selçuk, "Evet, 'çocuklarımız okuduğunu anlamakta ve matematikte zorlanabiliyor' gibi pek çok veriye ulaştık. Bu sonuçlar yapacaklarımıza önemli bir ışık tutuyor. Bir sonraki aşama buna göre çözümler üretmek" dedi.
TIKLAYIN - Milli Eğitim Bakanlığı'ndan başarı izleme araştırması: 10 öğrenciden 4'ü okuduğunu anlamıyor
Bakan Ziya Selçuk, sosyal medya hesabından 4'üncü sınıf öğrencileri arasında yapılan 'Türkçe-Matematik-Fen Bilimleri Öğrenci Başarı İzleme Araştırması' (TMF-ÖBA) sonuçları ile ilgili açıklamada bulundu. Bakanlığın çocukların eğitimi konusunda politikalar geliştirmek amacıyla geniş çaplı izleme değerlendirme çalışmaları yürüttüğüne dikkat çeken Selçuk, "Doktorumuz çocuklarımıza gerekli durumlarda tahlil ve görüntüleme yapmadan, teşhis koymadan reçete yazmıyor, müdahalede bulunmuyor. Peki ya bizler; Beden ölçülerini, ayak numaralarını almadan kıyafet, ayakkabı almıyoruz. Yiyeceklerini bile yaşına, kilosuna göre ölçülü veriyoruz. Çocuklarımızın yaşamına dair her şey bu kadar ölçüm gerektirirken, çocuğun eğitiminde ezbere politikalar geliştiremeyiz. Bir yıldır okullarımızda geniş çaplı izleme değerlendirme çalışmaları yürütüyoruz" dedi.
Başarı İzleme Araştırması'nın bu kapsamda yapılan çalışmalardan sadece biri olduğuna işaret eden Bakan Selçuk, araştırmalardan elde edilen bulguların sorun çözümünde kullanıldığını dile getirdi. Selçuk, "Çocuklarımızın mevcut durumunu yani eğitimdeki MR'ını çekebilmek ve uluslararası standartlarda izleyip değerlendirebilmek için yaptığımız ve sonuçlarını paylaştığımız 'Başarı İzleme Araştırması' yaptığımız onlarca araştırmadan sadece biri. Evet, 'hedefi olan çocuklar daha başarılı, ailenin eğitime ilgi gösterme oranı başarıyı olumlu yönde etkiliyor, çocuklarımız okuduğunu anlamakta ve matematikte zorlanabiliyor, öğretmenin ve okul yöneticisinin tecrübesi çocuğun başarısını etkiliyor' gibi pek çok veriye ulaştık. Bu sonuçlar yapacaklarımıza önemli bir ışık tutuyor. Bir sonraki aşama buna göre çözümler üretmek" diye konuştu.
Bakanlık, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Türkiye'de 4. sınıfta eğitim alan 81 ilde farklı okullardan seçilen 112 bin öğrenciye "Öğrenci Başarı İzleme Araştırması" uyguladı.
Araştırmanın Türkçe testinde yer alan 6 soru "bilme", 9 soru ise "anlama" düzeyinde yer aldı. Tüm soruları doğru yanıtlayan öğrenci oranı yalnızca yüzde 3.55'te kaldı. Öğrencilerin yüzde 40'ı metinde açıkça ifade edilmeyen fikirleri bulma, bilgi, düşünce ve deneyimleri kullanma, becerilerine dayalı anlama düzeyindeki sorularda başarısız oldu.
Fen bilimleri sınavında 111 bin 742 öğrenciye, 'fiziksel', 'yer' ve 'canlı' bilimleri olmak üzere üç öğrenme alanından çoktan seçmeli 15 soru yöneltildi. Öğrencilerin 'bilme', 'uygulama' ve 'akıl yürütme' düzeyleri ölçüldü. Soruların ortalama doğru cevaplanma oranı 'bilme' düzeyinde yüzde 64.90, 'uygulama'da yüzde 70.22, 'akıl yürütme' düzeyinde ise yüzde 61.40 oldu. Öğrencilerin yüzde 6.29'u ise tüm soruları doğru cevapladı. Fen bilimleri alt testinde 100-500 arası puan dağılımları incelendiğinde ortalama puanın 342.07 olduğu görüldü. Öğrencilerin yüzde 31.46'sı ise 400-500 puan aralığında.
Matematik sınavında 112 bin 322 öğrenciye 'bilme', 'uygulama' ve 'akıl yürütme' düzeylerinden çoktan seçmeli 15 soru soruldu. 'Bilme' düzeyindeki soruları doğru cevaplayan ortalama öğrenci oranı yüzde 63.43 oldu. 'Uygulama' düzeyindeki soruları doğru cevaplayanların ortalama oranının ise yüzde 59.25 olduğu görüldü. 'Akıl yürütme'de ise bu oran yüzde 49.08. Bu durum öğrencilerin yarısının sorularda akıl yürütemediğini gösterdi. Tüm soruları doğru yanıtlayan öğrenci oranı ise yüzde 4.34. Öğrencilerin bu testteki ortalama puanı 323.02 olurken, yüzde 24'ü ise 400-500 arasında bir puan aldı.