Müşterek Mahrem: Neyi bilmemek, söylememek ve görmemek gerekir?

Müşterek Mahrem: Neyi bilmemek, söylememek ve görmemek gerekir?

T24

“Antropolog Michael Taussig’e göre neyi bilmemek, söylememek ve görmemek gerektiğinin bilgisi, en güçlü toplumsal bilgidir. Toplumsal iktidarı yeniden üreten veya ona çelme takan taktikleri, davranışları birbirimize çeşitli yüzler, yüzeyler ve arayüzler aracılığıyla iletiriz; dil, tören, sanat…  Bunların toplamı da örttükleri ve ölçülü bir dengede ele verdikleri toplumsal sırrın derinliklerine yaslanır. Yalan ve gerçek birbirlerinin zıttı değil, tamamlayıcısıdır. Toplumsal tarihin herhangi bir anında konuşulabilir ve görünür olanın müzakeresi ve bu sınırların ihlal edilme koşulları ancak bir oyun alanında mümkündür.”

Küratör Aslı Seven, Huo Rf ve Abdi Cabani’nin ‘Soyut Yalanlar (Bölüm 1)' ve Kadir Kayserilioğlu’nun ‘Arkadaşlarla Bir Akşam Yemeği’ video işlerini kapsayan ‘Müşterek Mahrem’in tanıtım metninde bu ifadeleri kullanıyor ve şöyle devam ediyor:

“Kurmaca, yalan ve oyunbazlık, kendini gösterme teknikleri ve risk hesapları bu iki videoda birer plastik malzeme olarak belirir: Gerçeği yeniden tanımlamak, söylenemez olanı dillendirmek, öznelliğin performansına alan açmak bu alanda, ‘-mış gibi yapma’nın kipinde, görünmezlik taktikleriyle mümkündür.”

Açılışını dün (3 Eylül) yapan Müşterek Mahrem kapsamında sergilenen ilk video ‘Soyut Yalanlar’ ve 18 Eylül’de sergilenmeye başlayacak ‘Arkadaşlarla Bir Akşam Yemeği’, toplumsal ve kişisel birer ritüel olarak yemek hazırlama ve tüketme pratiklerine bakıyor, yüz ve arayüz kavramları etrafında hem bir toplumsal müzakere aracı, hem de bir oyun alanı olarak yalan, makyaj ve maske kullanımlarına dokunuyor.

Huo Rf ve Abdi Cadani’nın ortak üretimi olan ‘Soyut Yalanlar (Bölüm I)’, dile getirilemeyen bir toplumsal kriz süregiderken hem kolektif hem bireysel düzeyde gündemi ve gündelik olanı devam ettirebilmek adına “her şey yolundaymış gibi yapma”ya yönelik sosyal etkileşim taktiklerini merkezine alırken; sanatçının önceden belirlemiş olduğu basit bir protokole göre hareket eden, daha önceden birbirini tanımayan dört kişinin bir sofra ritüeli etrafındaki jestlerini ve sohbetlerini içeren Kadir Kayserilioğlu’nun ‘Arkadaşlarla Bir Akşam Yemeği’ videosu da katılımcı bir performansın belgesi niteliği taşıyor.

İstanbul Beyoğlu’ndaki Bilsart’ta ’Soyut Yalanlar’ın gösterimi dün başladı ve 14 Eylül’e kadar sürecek; ‘Arkadaşlarla Bir Akşam Yemeği’ ise 18-28 Eylül tarihleri arasında sanatseverlerle buluşacak...