Ankara Büyükşehir Belediyesi (ABB) eski başkanı Melih Gökçek döneminde yapımına başlanan Bilkent-İncek yol projesi, ABB Başkanı Mansur Yavaş tarafından yeniden ihaleye açıldı. ODTÜ arazisi içerisinde olduğu söylenen yol çalışmalarının başlamasının ardından ODTÜ bileşenleri ve meslek örgütleri duruma tepki gösterdi. Ankara Büyükşehir Belediyesi ise tepkilere karşılık projenin “Gölbaşı-Niğde Otobanı Bağlantı Yolu” için gerçekleştirildiğini savundu.
Gazete Duvar'da yer alan habere göre, bir süredir iş makinelerinin olduğu ODTÜ arazisinde nöbet tutan öğrenciler eylemlerini Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin önüne taşıdı. ABB önünde bir araya gelen ODTÜ öğrencileri, ODTÜ Eğitim- Sen ve ODTÜ mezunları, “ODTÜ rant yoluna hayır diyor” pankartı arkasında, “Rant için değil Halk için ABB, “ABB elini ODTÜ’den çek”, “Ne sermaye ne rektör ODTÜ bizimdir”, “Kahrolsun asfaltlar yeryüzüne özgürlük”, “Mansur elini ODTÜ’den çek” “Ranta karşı bir aradayız” yazılı dövizler arasında protesto gerçekleştirdi.
Ankara Büyükşehir Belediyesi binası önünde açıklamalarda bulunan ODTÜ öğrencisi Barış Aslan, yapılmak istenen yolu uzmanların ve kamuoyunun tüm itirazlarına rağmen ihaleye çıktığını, ihalenin sonuçlanıp, şirket çalışmalara başlandığını belirterek, 11 km olarak ilan edilen yolun yaklaşık 4,5 km’lik bölümünün ODTÜ arazisinden geçtiği, 6,5 km’lik bölümünün ise tarım arazilerini ve Gölbaşı Özel Çevre Koruma Bölgesi’ni tehdit ettiği belirtti. Aslan, şöyle devam etti:
“Ankara Büyükşehir Belediyesi’nden yapılan açıklamada; çalışma yapılan bölgenin ODTÜ arazisi olmadığı, iş makinesinin çalışmadığı, Gölbaşı-Niğde Otobanı Bağlantı Yolu için yapılan bu projede ODTÜ arazisinin yer almadığı, ODTÜ arazisinde yapılacak tünel çalışması ile bu Rant Yolu’nun karıştırıldığı, 'yalan' haberler üretilerek kamuoyunun yanlış yönlendirildiği ifade edilmiştir.”
ABB’nin açıklamalarının aksine temmuz ayının sonundan bugüne kadar ODTÜ’de iş makinelerinin çalıştığını söyleyen Aslan, şunları dile getirdi:
“İncek tarafından başlanılarak yolun ODTÜ arazisi içinde kalan önemli bir kesiminde alt temel malzemesi serimi yapılarak hala iş makineleri tarafından yol yapım çalışmaları devam ettirilmektedir. Açıklamada yer alan Gölbaşı-Niğde Otobanı Bağlantı Yolu, Bilkent-İncek Bulvarı Yolu projesinin önemli bir parçasıdır ve içinde ODTÜ Rant Yolu da yer almaktadır. ODTÜ arazisine yapılacak tünel çalışmasının iptali için girişim yapıldığı belirtilerek ihaleye dahil olmayan bu yol ile yapılan çalışmalar gölgelenmektedir.”
Ankara’da ODTÜ’den geçirilen iki yolun, AOÇ Bulvarı projeleri gibi projeler ulaşım için olmadığını, yeşil alanları ve konut mahallelerini yüksek katlı yapılaşmaya açan “rant projelerinin” ilk adımı olarak ortaya çıktığını söyleyen Aslan, “Yol yapımı ve ihale süreci başlamadan Hazine, Çevre Bakanlığı ve Özelleştirme İdaresi’nin yol çevresindeki ve hinterlandındaki bazı taşınmazlarını satışa çıkarması bile bu yolun bir rant projesi olduğunu göstermektedir” dedi.
“Makro ulaşım planını yapabilecek ve uygulayabilecek yetkinlikte uzmanlar var iken yapılmıyor olması ne yazık ki bilinçli bir tercihtir ve hem ihale süreçleri hem de planlama süreçleriyle bu yolun tam bir rant dağıtım aracına dönüştürüldüğünün açık göstergesidir” diyen Aslan şöyle devam etti:
“Kampüste iki göl, mevsimsel akarsular, kayalıklar, bozkırlar, ormanlar, çayırlıklar gibi birçok değerli yaşam alanı bulunmaktadır ve bunların neticesinde de kampüste çok önemli bir canlı çeşitliliği söz konusudur. Yapılacak bu yol tüm bu doğal yaşam ortamını tehlikeye sokacaktır. Atatürk Orman Çiftliği’nin ranta kurban edilmesinin ardından Ankara’nın tek ekolojik ve doğal orman alanı olarak kalan ODTÜ’de tüm ülkede görülen kuş türlerinin yarısından fazlası tespit edilmiştir. Üzerine dökülecek beton, bu olanağı yok edecek, onlarca canlı türüne ev sahipliği yapan ekosistemi parçalayarak doğal dengeyi bozacaktır.”