Özlem Şimşek'in sergisi "Neriman Hanım" Vision Art'ta

Özlem Şimşek'in sergisi "Neriman Hanım" Vision Art'ta

Vision Art Platform “Neriman Hanım” ismini taşıyan yeni sergisiyle Özlem Şimşek’in kişisel sergisine evsahipliği yapıyor. Ezgi Bakçay küratörlüğünde gerçekleşen sergi, 10 Mart’a kadar Vision Art PlatformAkaretler'de hafta içi 11.00-18.00, hafta sonu 12.00-18.00 saatleri arasında ziyaret edilebilecek. 

Özlem Şimşek’in sergisi adını, Peyami Safa’nın Osmanlı-Türkiye modernleşme sürecini genç bir kadın üzerinden anlattığı “Fatih-Harbiye” romanının kahramanından alıyor. 

Neriman Hanım, Peyami Safa’nın 1931 yılında yayımladığı Fatih-Harbiye romanında, modernleşme kriziyaşayan bir ülkenin sembolü olarak yarattığı ana karakterdir. Neriman Hanım Doğu-Batı eksenli kültürelgerilimleri temsil eder; arzuları ve idealleri arasında seçim yapmak zorunda kalır. Roman boyuncayaşadığı kimlik bunalımı onu evinden ve ailesinden uzaklaştırır. Fakat nihayet genç kadın gelenekseldeğerleri seçer. Mutluluğu köklerinde ve maneviyatında bulur. Böylelikle çelişkiler çözülmüş, NerimanHanım uzlaştırıcı bir sembolik konum olarak tesis edilmiş olur. Edebi yapının içinde özellikle de kadınlarıtehdit eden “bireyleşme illetine” yerli ve millî bir deva bulunmuştur. Modern kadın imgesi bu edilgenhaliyle, düzenleyici normların tesisi için son derece kullanışlı bir araçtır. Böylelikle tarihsel bağlamı içinde, romanın kurgusal gerçekliği ile gerçeğin kurgusallığı iç içe geçmiştir.

Sergi hakkında 

Bu sergide ise bağlar çözülüyor. “Romantik yalan ve romansal hakikatin” eş zamanlı olarak fakat ayrıdüzlemlerde işlediğine tanık oluyoruz. Özlem Şimşek, Neriman Hanım’ı yazgısına terk etmeye razıgelmiyor. Hiç yaşamamış ama bizzat yaşama biçim vermek üzere tahayyül edilmiş bu kadını bir hayaletgibi geri çağırıyor. Onu kendi bedeninde konuk ediyor; Başına buyruk, neşeli ve ateşli bir ruh olarak.Özlem Şimşek’in davetine icabet eden Neriman Hanım artık sadece bir roman kahramanı değildir. Kendihikayesini yazan avangart bir sanatçıdır. Tüm kültürel kimliklerin mimetik kurgusallığının kanıtıdır. Birsembol olmadığı gibi sadece tek bir kadın da değildir. Kamusal alanda meşru, kesin ve kalıcı bir konumuolmamış tüm çoğullukların beden-mekânıdır. Zamanı zıvanadan çıkaran belirişinde, olası hiçbir kimliktesabitlenemeyecek bir akıştır. Bu yüzden içinde soluk aldığı fotografik imgelerde dahi gözden kaçmayadevam eder. Neriman Hanım tam anlamıyla fotografik imgedir, pozlama sırasında yakalanan latifgörüntüsünde dahi burada olmayışını sergiler. İşte tam burada, onun “yok-bulunduğu” yerdeyiz; kamerakarşısında kendini temaşa eden aktristin, sanatçının performatif ve kurgusal var-yok oyununda; yanitende, makyajda, maskede kostümde ve jestte; ne zamandır uzayda yolculuk ettiğini kestiremediğimizışığın, onu yakaladığı duyarlı yüzeyde.