Sabiha Gökçen Limak'a 250 milyon euroya mal oldu

Sabiha Gökçen Limak'a 250 milyon euroya mal oldu
Sabiha Gökçen Havaalanı yeni dış hatlar terminalinin inşaatini hızlandıran Limak yüzde 100 maliyet artışını göze aldıLimak Holding, Sabiha GökçenHavaalanı yeni dış hatlar terminalini 18 ayda bitirerek yüzde 100maliyet artışını sineye çekti. 250 milyon euro olarak hedefledikleriyatırımın 500 milyon euroya gerçekleşmesini değerlendiren Limak YönetimKurulu Üyesi Ebru Özdemir, "Bir gün daha bekleyecek halde değildik.Fiziksel kapasite yetişmiyordu. Bu da yolcularda mutsuzluğa yolaçıyordu. Bu bizim için daha büyük sorundu. Dolayısıyla inşaatıhızlandırdık, maliyeti de göze aldık" dedi,
İstanbul Sabiha GökçenHavalimanı'nın yeni dış hatlar terminali ve ek binalarının inşaatıihalesini 1 milyar 932 milyon dolara üstlenen Limak Holding, GMRInfrastructure ve Malaysia Airports Holdings Berhad, 3 Mayıs 2008'dedüzenlenen temel atma töreninde asgari 250 milyon euro düzeyindeyatırım yapacağını ilan etmişti. 30 ayda bitmesi öngörülen yatırım 18ay gibi rekor bir sürede gerçekleştirildi. Havalimanı 31 Ekim 2009'dadüzenlenen törenle açılırken inşaat maliyetinin ise 500 milyon euroyayükseldiği açıklandı.
 
Yolcu kapasitesi yükseltildi
Limak Holding Yönetim KuruluBaşkanı Nihat Özdemir, yüzde 100 maliyet artışının nedenini projedekibüyümeye bağladı. İnşaatın metrekare olarak büyüdüğünü ve hızlı bitirmekararı nedeniyle çelik kullanımının arttığını dile getiren Özdemir,"Çelik fiyatlarının en yüksek olduğu dönemde yatırım yapmak zorundakaldık" diye konuştu.
Limak Yönetim Kurulu Üyesi EbruÖzdemir de projenin temel atma törenine göre ciddi anlamda değiştiğinive yüzde 50-60 civarı büyüdüğünü belirterek, havalimanının ilk aşamada10 milyon yolcuya göre planlandığını söyledi. Özdemir, en hızlı artışgösteren yolcu kapasitesinin Sabiha Gökçen'de olduğunu fark ettikleriandan itibaren de kapasiteyi 25 milyon yolcuya göre ayarladıklarınıdile getirerek, projedeki değişimleri şöyle anlattı: "İhaleyialdığmızda detaylı bir proje yoktu. Konsept proje mevcuttu. Ancakmaster planla birlikte neredeyse her şey değişti. Mesela terminalinaltına kazıklar çakıldı. Depreme karşı sismik izolatörler yerleştirdik.Bu terminali 20 yıl işleteceğimizi hesaplayarak olası depremlere karşıönlem almayı amaçladık. Orijinal projede mermer olan iç dekorasyonmalzemelerini daha dayanıklı olması için granite çevirdik. Ayrıcaterminal binasının sağı ve soluna iki kulakçık koyduk. O kulakçıklarvasıtasıyla o anki trafiği etkilemeden kapasite yükseltebilmenin yolunuaçtık. Yolcu kapasitesinin artması, viyadükler, alt ve üst geçitlerdahil yolların değişmesine da yol açtı."
Maliyet artışında banka kredilerive çelik fiyatlarının artışının da etkili olduğunu belirten EbruÖzdemir, "Bu projeyi banka kredisi alarak yaptık. Ancak ödemeyi 30aylık yatırım dönemine göre planlamıştık. 18 ayda bitirme gündemegelince faiz ödemeleri de erkene geldi. Ancak bu maliyet artışını gözealdık. Çünkü bir gün daha bekleyecek halde değildik. Fiziksel kapasiteyetişmiyordu. bu da yolcularda mutsuzluğa yol açıyordu. Bu bizim içindaha büyük sorundu. Dolayısıyla inşaatı hızlandırdık, maliyeti de gözealdık."
 
336 milyon euro kredi alındı
İstanbul Sabiha Gökçen UluslararasıHavalimanı Yatırım Yapım ve İşletme AŞ havalimanı işletme devrininalınmasını takiben, havalimanı işletmesi ve yeni dış hatlar terminaliinşaası için 336 milyon euro tutarında proje finansmanı kredisisağladı. ABN AMRO Bank N.V. ve Yapı Kredi Bankası'nın ortak eşdüzenleyici olarak sağladıkları kredi için ilk 5 yılı geri ödemesiz,13.5 yıllık bir ödeme planı oluşturuldu. Kredi, Türkiye'nin en uzunvadeli proje finansmanlarından birisi oldu.
Otel ve duty free alanı büyütüldü
2008 yılında açıklanan projeekleriyle birlikte toplam 320 bin metrekareydi. 96 check-in kontuarı,30 self check-in kontuarı, toplam 32 Xray ünitesi ve iki katlı VIPterminali bulunuyordu. Ayrıca üç katlı, 5 bin 350 araç kapasiteli birotoparkın bulunduğu projede havalimanı oteli ise 60 odalı idi. Dutyfree alanı ise yine 2008 yılında yapılan açıklamalara göre 4 bin 500metrekare civarındaydı. 2009 yılında yatırım bittiğinde gerçekleşme iseşöyle oldu: "Toplam kapalı alan 500 bin metrekareye çıktı. Terminalbinası içerisindeki check-in kontuarları sayısı 16 adet artarak 112oldu. Self check-in kontuarı sayısı ise 6 adet düştü ve 24'e indi.Otopark kapasitesi azaltıldı ve 4 bin 718 araç ve 72 otobüskapasitesine dönüştürüldü. Ancak 60 odalı otel projesi 128 odayaçıkarıldı. Duty free alanı ise bin metrekare artırılarak 5 bin 500metrekareye yükseltildi.