Sıfır araç bulunamıyor, ikinci elde satılan otomobillerin yüzde 50'si 15 yaş ve üstü

Sıfır araç bulunamıyor, ikinci elde satılan otomobillerin yüzde 50'si 15 yaş ve üstü

Sıfır araçlara olan talep karşısında sıralar 2024’e kayarken, ikinci elde de yoğun bir satış süreci yaşanıyor. Geçen yıl ikinci el araç piyasasında satılan otomobillerin ağırlıklı olarak 10 yaş ve üstü olduğunu söyleyen VavaCars Perakende Grup Başkanı Serdıl Gözelekli, "Pazarın yüzde 50’si de 15 yaş ve üstü. 3-4 yıldır arzda düşüş oldukça yaşlanma kaçınılmaz oldu" dedi. Gözelekli, "Sıfır araç satışı artış gösterse bile bunun yüzde 50’den fazlası kurumsal şirketlere gidiyor. Bu yüzden vatandaşa aslında araç kalmıyor" diye konuştu.

Otomotiv pazarında yaşanan tedarik ve bulunabilirlik sorunu ikinci el araca olan talebi artırdı. Buna düşen alım gücü eklenince tüketiciler ayağını yerden kesmek için ikinci elden başka araca bakmadı.Öte yandan artan kur, enflasyon ve yurtdışı maliyetleri de etikete yansımaya başlayınca Türkiye’nin araç parkı da son sürat yükselişe geçti. Daha birkaç yıl öncesine kadar 6-7 yaş ikinci elde favori olurken, bugün bu tercih 15 yaşı mecburen aştı.

Karar gazetesinden Ali Yıldırım'ın haberine göre VavaCars Perakende Grup Başkanı Gözelekli, 2022'de piyasada satılan ikinci el araçların yüzde 65’inin 10 yaş üstü araçlar olduğunu söyledi.Yaşlı park oranının her geçen gün arttığını ifade eden Gözelekli, "İkinci elde yapılan satışların yüzde 50’si 15 yaş üstü. 3-4 yıldır arzda düşüş oldukça yaşlanma kaçınılmaz oldu" dedi.

"Ocak'ta satılan 650 bin aracın, 80 bini sıfır araç"

Piyasada sıfır araç olmadığına değinen Gözelekli, şöyle konuştu:

"Sekiz kişiye bir araç düşüyordu. Şimdi 15-16 kişiye 1 araç düşüyor. Hem ikinci elde hem de sıfırda iki katı artış görüldü. 2022'ye baktığımızda 6,4 milyona 700 bin araç satıldı. Hemen hemen sıfır satışa ikinci el oranı yüzde 10 seviyesinde. Ocak'ta 650 bin adet ikinci el satışı gerçekleşti. Sıfır araç ise 80 bin adet.

"Yüzde 50'si kurumsal şirketlere gidiyor"

Geçen yıla göre bu da iki katı. Ama sıfır araç satışı artış gösterse bile bunun yüzde 50’den fazlası kurumsal şirketlere gidiyor. Bu yüzden vatandaşa aslında araç kalmıyor. Böyle baktığımız zaman seçimin sonucu ne olursa olsun çok bir şey değişmeyecekmiş gibi.Çip tedarik sorunu ara madde ham madde sorunu devam ettiği sürece, araç bulma sorunu devam edecektir. Bu yüzden talep devam edecekmiş gibi duruyor.