Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) vakıf üniversitelerini akademik, mali ve idari açılardan ele aldığı “Vakıf Yükseköğretim Kurumları 2019” raporunu 2 Temmuz’da yayımladı. 30 vakıf üniversitesinin öz kaynaklı AR-GE bütçesinin bulunmadığı, 8 üniversitenin ise araştırma için hiç bütçe ayırmadığı tespitine yer verilen rapora göre, üniversiteler, tanıtım ve reklam için kütüphaneye ayırdıkları bütçenin 6 katını ayırdı.
YÖK’ün internet sitesinden paylaşılan 164 sayfalık “Vakıf Yükseköğretim Kurumları 2019” raporunda reklam tanıtım giderleri ve Ar-Ge giderleri gibi mali rakamlara ilk kez yer verildi. Vakıf yükseköğretim kurumlarının 41 milyon 399 bin 81 lira öz kaynaklı olmak üzere, 1 milyar 595 milyon 540 bin 664 lira AR-GE bütçesi ayırdığı bilgisi verilen raporda, “2017-2018 eğitim öğretim yılında 30 vakıf yükseköğretim kurumunun öz kaynaklı araştırma proje bütçesinin bulunmadığı” tespiti dikkati çekti.
Raporda söz konusu 30 üniversitenin 22’sinin dış kaynaklı bütçesinin bulunduğu ifade edilirken, 8 vakıf yükseköğretim kurumunun Ar-Ge için hiç harcama yapmadığı belirlendi. Raporda, öz kaynaklı araştırma projelerine yapılan yatırımın bir önceki yıla göre yüzde 32 oranında arttığı bilgisi olumlu gelişme olarak paylaşıldı.
Üniversitelerin toplam araştırma bütçeleri şöyle:
Raporda araştırma için bütçe ayırmayan vakıf üniversiteler şu şekilde sıralandı:
Raporda dikkat çeken bilgilerden biri, 358 milyon 276 bin 103 lira ile araştırmaya en fazla bütçe ayıran üniversite olan İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi’nin, araştırma bütçesinin tamamını dış kaynaklardan sağlaması oldu. Öz kaynaklı araştırma bütçesine en fazla pay ayıran üniversite ise İstanbul Yeditepe Üniversitesi oldu.
Vakıf üniversitelerinin öz kaynaklı araştırma bütçeleri ise şöyle:
YÖK raporuna göre, vakıf üniversitelerinin kütüphaneye yaptığı harcamalar bir önceki yıla göre yüzde 14 artarak 60 milyon 242 bin 501 liraya yükseldi. Üniversitelerin kütüphane alanlarında yüzde 40, basılı kitap sayısında ise yüzde 19 oranında artış meydana geldi. Bu rakam 2016-2017 eğitim öğretim döneminde 53 milyon 73 bin 27 olarak belirlenmişti. Harcamaların ortalaması alındığı her üniversite kütüphaneye ortalama 334 bin 814 lira harcadı.
Kütüphaneye en fazla harcama yapan üniversiteler ise şöyle:
Üç üniversitenin kütüphane için hiç harcama yapmadığı belirlendi. Söz konusu üniversiteler şöyle:
Vakıf üniversiteleri, 2016-2017 eğitim öğretim döneminde reklam-tanıtım için toplamda 194 milyon 823 bin 441 lira harcama yaparken bu rakam 2017-2018 eğitim öğretim yılında yüzde 12,7 artarak 219 milyon 476 bin 23 liraya ulaştı. Raporda tanıtıma yapılan harcamaların kütüphaneye ayrılan bütçenin 6 katı olduğuna vurgu yapıldı.
Tanıtım harcamalarına en fazla bütçe ayıran beş üniversite şu şekilde belirlendi:
Tanıtım için 16 milyon 802 bin 469 lira bütçe ayıran Bahçeşehir Üniversitesi’nin 16 milyon 514 bin 202 lira araştırma bütçesi bulunurken, 13 milyon 874 bin 468 lira ile tanıtım harcamalarında ikinci sırada yer alan İstanbul Esenyurt Üniversitesi’nin öz kaynaklı araştırma bütçesinin bulunmadığı, dış kaynaklı araştırma bütçesinin ise 129 bin 978 lira olduğu belirlendi.