Vardiya devam ediyor: Carlo Scarpa'nın izinden Venedik'i keşfetmek…

Vardiya devam ediyor: Carlo Scarpa'nın izinden Venedik'i keşfetmek…

T24 & İKSV

26 Mayıs-25 Kasım tarihleri arasında gerçekleşen 'Venedik Bienali 16. Uluslararası Mimarlık Sergisi'nin teması 'Serbest Mekân'. İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın (İKSV) koordinasyonunu yürüttüğü Türkiye Pavyonu’nun küratörlüğünü Kerem Piker yapıyor. Piker'in küratörlüğündeki 'Vardiya' kapsamında dünyanın dört bir yanından mimarlık öğrencileri Venedik'i ziyaret edecek, paylaşacak, üretecek ve bienali deneyimlemenin yanı sıra onun bir parçası haline gelecek. 10’ar kişilik gruplar halinde Venedik’e gelen her bir 'vardiya', ayrı bir konuda atölyeler gerçekleştirecek. Vardiya’ya katılan öğrencilerin yaptıkları işleri, öğrenciler, küratör ve atölye yürütücüleriyle gerçekleştirilen söyleşileri ve Vardiya’dan haberleri T24’ten takip edebilirsiniz…

Dünyanın en önemli mimarlık etkinlikleri arasında yer alan Venedik Bienali’nin Türkiye Pavyonu, Vardiya projesi ile takipçilerinin karşısına çıkıyor. Bu kapsamda Venedik’e gelen 5'inci Vardiya katılımcıları Venedik'te yüzyıllar boyunca birikmiş zanaat kültürü ve üretim ağına, bu birikimin içinde kendine has bir mimari yaklaşımı ve modern ile gelenekselin diyalektiğini benimsemiş Carlo Scarpa'nın işlerine odaklandı.

'Scarpa'yla Yürüyüşe Çıkmak' adıyla gerçekleşen 5. Vardiya’da Carlo Scarpa'nın Venedik'teki mimari mirasının izlerini, birlikte çalıştığı ve halen üretime açık olan zanaat atölyelerini gezerek, ikinci ve üçüncü nesil zanaatkarlarla konuşup onlardan öğrenerek sürdü. Süreçte, Scarpa'nın birlikte çalıştığı yıllar boyunca işbirlikçilerinden öte değerli dostları hale gelen, Zanon (metal atölyesi), Capovilla (ahşap atölyesi), Lamon (mermer atölyesi) ailelerinin atölyeleri ve Venini'nin (cam fabrikası) Murano'da bulunan üretim tesisi ziyaret edildi. Scarpa'nın tasarımcı olarak başladığı kariyerinde Venini için ürettiği cam tasarımlarından, Brion mezar anıtındaki ahşap ve metal detaylarına, Querini Stampalia'nın eşsiz mermer döşemelerinden, Venedik'e özgü bir duvar zanaatı olan Stucco Lucido'lara kadar, her bir detayın hassasiyetle ele alınmış üretim süreçleri, onları bizzat gerçekleştiren ustalardan, orijinal belgeler ve prototipler eşliğinde, kimi zaman da uygulamalı olarak öğrenildi. 

Sürece, Moira Valeri ile yapılan Venedik yürüyüşü ve dersi, Scarpa ile birlikte çalışmış, ölümünün ardından ise mimarın restorasyon projelerinin sorumluluğunu üstlenmiş Mimar Guido Pietropoli'nin Fondazione Olivetti işbirliğinde gerçekleştirilen ve San Marco Meydanı'ında bulunan Olivetti Mağazası'ndaki sunumu ve gezisi eşlik etti. Grup ayrıca, San Trovaso'da bulunan ve Venedik'in sayılı gondol atölyelerinden biri olan Squero di San Trovaso'yu da ziyaret ederek, gondol yapımının inceliklerini, yüzlerce yıllık tekniklerini öğrenme şansı buldu.

Cansu Cürgen, Avşar Gürpınar, Elena Pazzaglia ve Studio Totale (Floransa) yürütücülüğünde gerçekleşen Vardiya’nın atölye sürecine, Tom Avermaete (TU Delft), Aydan Volkan (Kreatif Mimarlık), Lawrence Davis (Syracuse University) ve Olson Kundig (Seattle) firmasından Kirsten R. Murray ve Thanasis Ikonomou'nun dijital bağlantıyla katkıları ve Prof. Maria Eccheli'nin video dersi eşlik etti.

Gezilerin dışında grup Türkiye Pavyonu'nundaki Vardiya projesi içinde kendi atölyeleri için ayrılmış alanda gözlem ve öğrenimlerini, baskı ve maket gibi çeşitli zanaat teknikleri uygulayarak sergiledi.

5. Vardiya'nın kapanış konuşmasında Türkiye Pavyonu'nun konuğu Carlo Scarpa'nın oğlu, tasarımcı Tobia Scarpa oldu. Böylece katılımcılar, bir hafta boyunca hayatı ve üretimine yoğunlaştıkları mimarın hikâyesini bir kez Tobia Scarpa'dan dinleme imkânı buldu.