Venedik'te Uçsuz Bucaksız Azınlık: Sosyal konut konusunun geçmişi ve bugünü

Venedik'te Uçsuz Bucaksız Azınlık: Sosyal konut konusunun geçmişi ve bugünü

T24 & İKSV

26 Mayıs-25 Kasım tarihleri arasında gerçekleşen 'Venedik Bienali 16. Uluslararası Mimarlık Sergisi'nin teması 'Serbest Mekân'. İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın (İKSV) koordinasyonunu yürüttüğü Türkiye Pavyonu’nun küratörlüğünü Kerem Piker yapıyor. Piker'in küratörlüğündeki 'Vardiya' kapsamında dünyanın dört bir yanından mimarlık öğrencileri Venedik'i ziyaret edecek, paylaşacak, üretecek ve bienali deneyimlemenin yanı sıra onun bir parçası haline gelecek. 10’ar kişilik gruplar halinde Venedik’e gelen her bir 'vardiya', ayrı bir konuda atölyeler gerçekleştirecek. Vardiya’ya katılan öğrencilerin yaptıkları işleri, öğrenciler, küratör ve atölye yürütücüleriyle gerçekleştirilen söyleşileri ve Vardiya’dan haberleri T24’ten takip edebilirsiniz…

Dünyanın en önemli mimarlık etkinlikleri arasında yer alan Venedik Bienali’nin Türkiye Pavyonu, Vardiya projesi ile takipçilerinin karşısına çıkıyor. Bu kapsamda Venedik’e gelen 10. Vardiya Uçsuz Bucaksız Azınlık temasıyla gerçekleşti. 10. Vardiya “Uçsuz Bucaksız Azınlık”* atölyesi Herkes İçin Mimarlık Derneği ve Kerem Erginoğlu tarafından sosyal ve toplu konut konusunun geçmişini ve bugününü araştırıp tartışan ve geleceği hakkında fikirler üretmeyi amaçlayan bir çalışma olarak kurgulanan atölyede Vardiya ile sınırlı kalmayıp, konu hakkında ileride de devam edilmesi düşünülen üretimler için bir öğrenme ortamı oluşturması hedeflendi.

Vardiya’daki zamanı ile kısıtlı kalmayıp, mevcut üretimlerine yenilerini de ekleyeceği bir internet sitesi ile yoluna devam edecek olan atölyenin yürütücüleri Herkes İçin Mimarlık Derneği ve Kerem Erginoğlu  T24 için kaleme aldıkları yazıda yaptıkları çalışmaları  şu sözlerle anlattı:

10. Vardiya “Uçsuz Bucaksız Azınlık”* atölyesi Herkes İçin Mimarlık Derneği ve Kerem Erginoğlu tarafından sosyal ve toplu konut konusunun geçmişini ve bugününü araştırıp tartışan ve geleceği hakkında fikirler üretmeyi amaçlayan bir çalışma olarak kurgulandı. İtalyan Mimar Giancarlo De Carlo’nun Venedik’in Mazzorbo adasında yaptığı sosyal konut projesi örneğinden yola çıkan atölye üzerine çalışmalara şubat ayından itibaren başlandı ve bu araştırmaların Vardiya ile sınırlı kalmayıp, konu hakkında ileride de devam edilmesi düşünülen üretimler için bir öğrenme ortamı oluşturması hedeflendi.

Atölye öncesi gerçekleşen çalışmaların literatür araştırması bölümünde konunun geçmişi ve bugünü hakkında kaynak taraması yapılarak bir okuma paketi hazırlandı. Bu paket Giancarlo De Carlo’nun yazılarından pasajlar, yaptığı işlerin zaman çizelgesi ve dünya genelinden farklı örnekler için hazırlanan proje kartları ile beslendi. Bir diğer çalışma ise konu hakkında farklı uzmanlıkları olan kişilerle yapılan video röportajlar oldu. İhsan Bilgin, Ersen Gürsel, Tolga Bıyıklıoğlu, Alastair Parvin, Assemble, Kemal Özmen, Alberto Chechetto ve Giancarlo De Carlo Associati ile gerçekleştirilen bu röportajlarda sosyal ve toplu konut meselesine aktörler, devlet politikaları, üretim ilişkileri, bütçelendirme, mülkiyet durumları, projelendirme gibi çeşitli açılardan yaklaşan görüşmeler yapıldı. Bu üretimler Vardiya öncesi katılımcılarla da paylaşılarak atölyeye hazırlıklı gelinmesi amaçlandı.

Vardiya öncesi yapılan okumalar, röportajlar ve katılımcılar kolaj üretimleri üzerine yapılan konuşmalarla başlayan atölyede, Tarsha Finney’in biriciklik yerine uygulanabilir olmayı hedefleyen yenilikçi konut projeleri, Alastair Parvin’in Wikihouse üzerinden konut üretimi ile finansmanı ve Rusty Smith’in Rural Studio mimarlık eğitimi ve pratiği anlayışı ile 20k Evleri projesi üzerine yaptığı sunumlar tartışmaları zenginleştirdi. Katılımcılardan Isra Assaf’ın Filistin’de yaşadığı Nahr El Bahred mülteci kampının yeniden inşası üzerine sunumu da konuya insani durumlar üzerinden dikkat çeken bir paylaşım oldu. Katia Truijen ve Melike Altınışık’ın Bienal’in genel teması ve amacı ile kendi işlerinden kesitler sunduğu sanal yuvarlak masa konuşmalarının yanında, Juhani Pallasmaa’nın sanat-mimarlık ilişkisi ve deneyimleme yolları üzerine yaptığı etkileyici sunumlar Vardiya ekibinin atölyeye verimli katkıları olarak kayda geçti.

Dünya’nın farklı üniversitelerinden gelen 9 mimarlık öğrencisinin tüm tartışmalara ve üretimlere doğrudan dahil olduğu ve çalışmayı sahiplenerek yürütücü-katılımcı pozisyonunu tersine çevirdikleri Uçsuz Bucaksız Azınlık atölyesi, katılımcıların Vardiya’yı incelemeye gelen uluslararası ziyaretçilerle sosyal konut üzerine yaptıkları kısa röportajlarla devam etti. Yapılan röportajlar, atölye sonunda 1.5 saatlik bir videoda birleştirildi. Tartışmalardan çıkan konu başlıkları üzerinden hazırladıkları soru kartlarını video ile eşleştirerek oluşturdukları zaman çizelgesi ise Vardiya’nın 10. Atölyesi Uçsuz Bucaksız Azınlık’ın kalıcı sergisine yerleştirildi.

Uçsuz Bucaksız Azınlık atölyesi, Vardiya’daki zamanı ile kısıtlı kalmayıp, mevcut üretimlerine yenilerini de ekleyeceği bir internet sitesi ile yoluna devam edecek.