Yeni Şafak yazarı Karaman: Kızların ve kadınların okumalarının yasak olması İslâm için söz ve hüküm konusu değildir

Yeni Şafak yazarı Karaman: Kızların ve kadınların okumalarının yasak olması İslâm için söz ve hüküm konusu değildir

Yeni Şafak yazarı, ilahiyatçı Hayrettin Karaman, Taliban’ın kadın öğrencilerine yönelik yaptırımlarını değerlendirdi. Karaman, “Kızların ve kadınların okumaları, ilim, san’at ve bir kısım zenaat sahibi olmalarının yasak olması İslâm için söz ve hüküm konusu değildir, olmamıştır.” ifadesini kullandı.

Karaman yazısında,Taliban’ın karar ve tasarrufları değerlendirilirken onların ülkelerinde İslâm’ı devletin ve toplumun dini olarak uygulama kararında olduklarını bilmemiz gerekiyor. Ayrıca Taliban’a katılan Peştunların ve diğer etnik unsurların hemen hepsi Sünni’dir ve ameli mezhep olarak büyük çoğunluğu Hanefî’dir. Şu halde tenkit ve tavsiyelerimizi laik ülke kanun ve uygulamalarına göre değil, İslâm’a, hatta Hanefî mezhebini de göz önüne alarak yapmamız gerekiyor.” düşüncesini dile getirdi.

Karaman şunları kaydetti:

“Okullarda ilkokuldan üniversiteye kadar kızların da okumaları konusu şeriatla idare edilen ülkelerde ve özellikle Osmanlı’da yasaklanmamış, yalnızca ihtilatı engellemek için ayrı okullarda olması istenmiş, aksine bir zaruret bulunmadıkça böyle uygulanmıştır.

Çok bilgi ve belge var, burada ikisinden söz edeyim. Osmanlı’nın sondan bir önceki Şeyhülislamı merhum Mustafa Sabri Efendi “Kavlî fi’l-Mer’e” isimli kitabında kızların yüksek tahsile kadar okumalarını menetmediğini, ancak onlara mahsus okullarda olması gerektiğini kaydetmiştir (s.62).

Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü’nün yayınladığı “Arşiv Belgelerine Göre Osmanlı’da Kadın” isimli önemli eserden iki bilgi aktaracağım:

Aşağıdaki belgede, üniversite ve yüksek öğretmen okullarındaki kız öğrencilere, erkek hocalar tarafından programlı konferanslar verilmesi kararı vardır (s. 303).

 

 

Bu belgede kızların okullarda okudukları ve eğlenip temiz hava almaları için kendilerine Gülhane Parkı’ndan bir gün ayrıldığı yazılıdır. (s.307)

Dileriz Afganistan, Hanefî de olan Osmanlı’daki uygulamayı örnek alır."